vrijdag 23 december 2011

Dag 16: Bienvenido a Santiago, amigos

Vandaag rijden we van Temuco naar Santiago: een rit van ongeveer 680 km richting de evenaar. Na (opnieuw) een goed ontbijt in een goed hotel, vertrekken we (nadat Ton nog even de reparatie van gisterochtend heeft gecontroleerd) rond 9 uur uit Temuco. Alles blijkt in orde.
De weg naar Santiago de Chile (Ruta 5) blijkt over de gehele lengte een vierbaansweg te zijn. Een soort autobahn dus, waarop op de meeste plaatsen 120 km/u gereden mag worden. Toch zijn de rij- en vluchtstroken vrij smal; soms staan er kraampjes langs de kant van de weg waar met name fruit verkocht wordt. De kraampjes staan vaak pal langs de vluchtstrook – wij zouden zeggen: levensgevaarlijk. Ook zien we veel grote borden waarop plaatselijke wijn te koop wordt aangeboden.
We rijden op ons gemak en zien rechts van ons het imposante Andesgebergte, en links van ons het lagere kustgebergte. Dit uitzicht blijven we de hele rit aanschouwen. Aanvankelijk heeft het Andesgebergte nog besneeuwde toppen; gaandeweg verdwijnt dit en wordt het warmer buiten. Onderweg nemen we ruim de tijd voor een lunch, en er zijn voldoende tankstations aanwezig. Wat opvalt is de weelderige agrarische begroeiing, met relatief kleine verkavelingen van (evengoed) enkele hectaren. De mais staat hier bijvoorbeeld net zo hoog en dicht als bij ons in Nederland. Daarnaast zien we vooral veel wijngaarden en tabak; het ziet er allemaal erg welvarend uit.
Ongeveer 40 km voor Santiago de Chile worden we ontvangen door de Chileense Volvo-club. We worden door een Chileense Volvo-fanaat Santiago in geleid – wat natuurlijk een kansloze missie is in deze drukte. We raken hem al snel kwijt, en rijden op navigatie naar ons hotel, waar we in een parkeerkelder onze auto kwijt kunnen. Van een vermeend studentenprotest (de weg naar Santiago zou opnieuw versperd zijn) vernemen we niets meer...
Het hotel (Crowne Plaza) blijkt erg chique en prijzig. Na het eten lopen we nog even de stad in, waar we in een gezellig drukke omgeving en boetiekjes, marktkraampjes en terrasjes terechtkomen. We drinken enkele plaatselijke biertjes op een terrasje en betalen omgerekend 5 euro per consumptie.
’s Avonds blijft het hier nog lang lekker warm buiten. We merken echt dat we dichter bij de evenaar zijn gekomen. Het technisch team is vandaag overigens ook op tijd binnengekomen: alle wagens rijden nog. Vandaag worden (in Santiago) nieuwe onderdelen aangeleverd. Ook wij hebben geen problemen met de auto’s.