De weg naar Santiago de Chile (Ruta 5) blijkt
over de gehele lengte een vierbaansweg te zijn. Een soort autobahn dus, waarop
op de meeste plaatsen 120 km/u gereden mag worden. Toch zijn de rij- en
vluchtstroken vrij smal; soms staan er kraampjes langs de kant van de weg waar
met name fruit verkocht wordt. De kraampjes staan vaak pal langs de
vluchtstrook – wij zouden zeggen: levensgevaarlijk. Ook zien we veel grote
borden waarop plaatselijke wijn te koop wordt aangeboden.
We rijden op ons gemak en zien rechts van ons
het imposante Andesgebergte, en links van ons het lagere kustgebergte. Dit
uitzicht blijven we de hele rit aanschouwen. Aanvankelijk heeft het
Andesgebergte nog besneeuwde toppen; gaandeweg verdwijnt dit en wordt het
warmer buiten. Onderweg nemen we ruim de tijd voor een lunch, en er zijn
voldoende tankstations aanwezig. Wat opvalt is de weelderige agrarische
begroeiing, met relatief kleine verkavelingen van (evengoed) enkele hectaren. De
mais staat hier bijvoorbeeld net zo hoog en dicht als bij ons in Nederland. Daarnaast
zien we vooral veel wijngaarden en tabak; het ziet er allemaal erg welvarend
uit.
Ongeveer 40 km voor Santiago de Chile worden
we ontvangen door de Chileense Volvo-club. We worden door een Chileense
Volvo-fanaat Santiago in geleid – wat natuurlijk een kansloze missie is in deze
drukte. We raken hem al snel kwijt, en rijden op navigatie naar ons hotel, waar
we in een parkeerkelder onze auto kwijt kunnen. Van een vermeend
studentenprotest (de weg naar Santiago zou opnieuw versperd zijn) vernemen we
niets meer...
Het hotel (Crowne Plaza) blijkt erg chique en
prijzig. Na het eten lopen we nog even de stad in, waar we in een gezellig
drukke omgeving en boetiekjes, marktkraampjes en terrasjes terechtkomen. We
drinken enkele plaatselijke biertjes op een terrasje en betalen omgerekend 5
euro per consumptie.
’s Avonds blijft het hier nog lang lekker warm buiten. We merken echt dat we dichter bij de evenaar zijn gekomen. Het technisch team is vandaag overigens ook op tijd binnengekomen: alle wagens rijden nog. Vandaag worden (in Santiago) nieuwe onderdelen aangeleverd. Ook wij hebben geen problemen met de auto’s.
’s Avonds blijft het hier nog lang lekker warm buiten. We merken echt dat we dichter bij de evenaar zijn gekomen. Het technisch team is vandaag overigens ook op tijd binnengekomen: alle wagens rijden nog. Vandaag worden (in Santiago) nieuwe onderdelen aangeleverd. Ook wij hebben geen problemen met de auto’s.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten